Translate

torstai 4. helmikuuta 2016

Ekat päivät Sloveniassa

Matkapäivä:
Hyvissä ajoin valmistauduin lähtöön varmistellen että olihan kaikki tavarat mukana ettei vaan unohtuisi mitään, olisinhan seitsemän viikkoa Sloveniassa. Ei muuta kun auton nokka kohti Paltaniemen lentokenttää jossa matkakumpaanini odotti, enää vain tavarat hihnalle sisällä ja suunta hesaan :)
Helsinki-Vantaa kenttälle pääsimme 10min etuajassa suotuisten olosuhteiden ansioista.
Tavarat vaan seuraavaan koneseen sillä vielä olisi Sveitsin Zurichissä vaihto ennen perille pääsyä.
Sveitsiin saavuimme kanssa 10min etuajassa, joten ehdimme hyvin kierellä kenttää ja syödä mahtavaa Sveitsin suklaata :P

Pari tuntia myöhemmin viimein lentomme Sloveniaan lähti ja vain 50min myöhemmin olimme Sloveniassa, Ljubljanan kaupungissa. Vastassa meitä odotti paikalline taksikuski kyltin kanssa, hän nakkasi meidät yöpymispaikkaamme opiskelija-asuntolaan pohjois-Ljubljanassa Bezigradissa.

Perillä meitä odotti yhteyshenkilö Zana ja yövartija, jotka opastivat huoneisiin nukkumaan suorilla. Pitkän matkustamisen jälkeen uni maistui ja huomenna olisi tutustumista paremmin edessä.

Ensitunnelmia Ljubljanasta ja työharjoittelupaikasta:
Tomi onkin jo ehtinyt kirjoittaa tätä blogia joten nytten on minun vuoroni. Kuten Tomi jo sanoi asumme opiskelija-asuntolassa Bezigradissa. Asuntola on todella iso, täällä on seitsemän eri kerrosta ja viisi eri siipeä. Tomi asuu C-siivessä toisessa kerroksessa ja minä A-siivessä viidennessä kerroksessa, joten olemme aika kaukana toisistamme. Asuntolalla voimme halutessamme ostaa aamupala-, lounas- ja päivällislippuja ja käydä syömässä. Ruokaliput maksavat vain 0,80-1.70e riippuen millä ruokailulla käyt. Tämä on todella mukava ja halpa mahdollisuus esimerkiksi aamulla töihin lähtiessä kun haluat syödä aamupalan.

Tässä näkyy ensin kuva kokoasuntolasta. Talot joiden ikkunoiden alla on värikkäät neliöt ovat asuntolaa, muut ovat ympärillä olevia rakennuksia. Toisessa kuvassa näkyy asuntolan pääovi ja julkisivu.

Me olemme työharjoittelussa M-Hotellilla ravintolassa. Kävimme tiistaina tutustumassa työpaikkaan ja keskiviikkona meillä oli ensimmäinen työpäivä. Työpaikalla kaikki työntekijät ovat todella mukavia ja saamme tehdä kaikkia työvaiheita siellä ja he neuvovat meitä aina kun kysyy. M-Hotellissa on pääasiassa kansainvälisiä ja paikallisia liikemiehiä asiakkaina, myös erinlaisia ryhmiä ja tavallisia asiakkaita on paljon. Olemme tämän ekan viikon olleet vain aamuvuorossa aina kahdeksasta alkaen. Kun aloitamme työt aamulla olemme aamupalalla blokkailemassa ja täyttämässä noutopöytää, myös kahvion puolella saamme tehdä erinlaisia erikoiskahveja. Saamme myös itse syödä aamupalan kun on hiljaisempi hetki. Aamupalan jälkeen laitamme salin kuntoon ja katamme valmiiksi lounasta varten. Myös lounas tarjoillaan noutopöydästä muuten kuin juomat joita saamme olla pöytiin tarjoilemassa, muuten lounaalla teemme aika samanlaisia työtehtäviä kuin aamupallalla eli blokkailemme, täyttelemme noutopöytää, teemme erikoiskahveja ja uudelleen katamme pöytiä. Lisäilemme myöhemmin kuvia työpaikastamme ja kerromme lisää siitä kun paikka on tullut tutummaksi meille itellemmekin.

Sitten voisin vielä vähän kertoa mitä olemme ehtineet vapaa-ajalla tehdä. Hommasimme jo heti ensimmäisenä päivänä paikallisen bussikortin jolla saamme kuukauden kulkea paikallisliikenteellä aina vain korttia leimaamalla. Joten olemme käyneet joka päivä työharjoittelun jälkeen kaupungilla. Tässä olisi muutamia kuvia vapaa-ajaltamme

Tässä olisi pari kuvaa keskusaukiolta. Tämä hieno vaaleanpunainen rakennus on kirkko jossa aijomme käydä sisällä katselemassa joku vapaa päivä kunhan ehdimme. Ja toisessa kuvassa näkyy keskusaukiota ympäröiviä rakennuksia. Täällä Ljubljanassa kaikki rakennukset on todella vanhoja ja hienoja.

Olemme myös käyneet paikallisissa ravintoloissa ja kahvioissa katselemassa ja maistelemassa paikallisia kahveja ja ruokaa. Tähän mennessä kaikki mitä olemme syöneet on ollut todella hyvää ja annokset on isoja ja paljon halvempia kuin suomessa. Tässä olisi vielä kuva syömästäni burgerannoksesta jonka söin Makalonca nimisessä ravintolassa kun kävimme Tomin kanssa syömässä siellä.

Kirjoittelemme Tomin kanssa sitten taas viikon päästä lisää :)