Translate

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Toinen viikko Ljubljanassa

Toinen viikko Ljubljanassa on menny tapahtumarikkaasti.
Alkuviikosta maaanantaina kävin Sirjan kanssa Merenrantakaupunki Piranissa, joka sijaitsee Slovenian etelärannikolla. Paikka on kyllä todella viehättävä ja siinä on sellaista pikkukaupungin viehätystä.
Kaupunki on tunnettu ja suosittu turistikohde kesällä loman vietossa mutta myöskin paikalliset viihtyvät siellä.Kaupunkia kierellessä huomaa kuinka hyvin vanhoja rakennuksia on kunnostettu kunnioittaen niitä, eikä tuhoten. Keskusaukiolta lähti kapea katu kohti mäen huippua, jossa sijaitsee keski-aikanen linna, jota aika ajoin huolletaan turisteja varten. Linnan sisällä sijaitsee nykyään jalkapallo kentää :o Aika eksoottinen näky kieltämättä. Linnantornin huipulta näki koko pikkukaupungin, aina merelle asti.
Kiertelimme myös pikkuputiikkeja ja kävimme kahvilassa ennen paluutamme Ljubljanaan.

Piran kokonaisuudessaan.

Linna mäen huipulla.

Seuraavat viisi päivää menivät töiden merkeissä.
Työmatkat kuljemme bussilla, johon meillä on kuukausikortti joka pitää aina kuun alussa ladata uudelleen. Matkassa menee aina vartti, eikä bussi ole juurikaan ikinä tyhjä.
Työpäivä alkaa usein aamiaislautasten blokkaamisella (pois keräämisellä) tiskiin ja kahvilapuolella asiakkaita palvellen. Aamupalan ja lounaan työpaikka tarjoaa joka päivä, joten ei nälkäisenä tarvitse töitä tehdä.

Aamupala tarjoilu on klo7-10 ja lounas klo 12-15.
Aamiastarjoilun loputtua autamme salin siistimisessä, laitamme keittolounaspöydän valmiiksi,keräämme loput likaiset astiat pois ja vaihdamme pöytäliinat ja ruokavälineet uusiin sekä laitamme tarvittaessa varatut pöydät kuntoon.

Lounas aikaan ihmisiä käy keskimäärin muutamasta kymmenestä noin reiluun sataan ihmiseen, koska tällä hetkellä ei ole virallinen turistikausi ja asiakkaat ovat pääasiassa tällä hetkellä liikemiehiä ja naisia, mutta myös tavalliset kaduntallaajat kuten vanhukset ja pariskunnat sekä lapsiryhmiä jonkin verran.

Koko paikan henkilökunta on tosi ystävällisiä ja auttavat aina mielellään. Hyvä yhteishenki houkuu paikasta ja aina on varaa pienelle huumorille, jopa hotellipäällikkö tulee meitä auttamaan tarvittaessa ja tiskaa jopa apuna jos tarvitaan :) Sitä ei joka päivä näe :) Ei ole ketään henkilöä kenen kanssa ei tulisi toimeen. Saimme jopa keittiövastaava Simonilta paikallisia reseptejä matkaan jotta voisimme myös tehdä samoja herkkuja Suomessa.

Usein työpäivän päätteeksi käymme kaupungilla kävelemässä ja ihastelemassa paikoja ja juomassa kahvit vakiopaikaksi muodostuneessa Makalonca paikassa joka on ihan kaupungin läpi virtaavan joen tasolla jonne pääsee maan päällä olevien portaiden kautta.

Tänään sunnuntaina meni aamu nukuessa pitkään ja iltapäivästä kävimme kaupungilla syömässä, jonka jälkeen menimme illalla katsomaan paikallista entistä Jugoslavialaista bändiä Parni Valjakkia :) Keikka ja meno oli hyvä vaikkei saanu selvää sanoista kun lailoivat kroatiaksi.
Keikan päätteeksi kävimme laulajan Akin juttusilla joka lupasi myöhemmin tomittaa meille fanitavaraa.
Nyt nukkumaan ja ensi viikolla taas lisää :)

Täss kuva viel keikasta :)